Beats & jonge moslims: keepin’ it Halal

  

Foto door Urbanmixer
 9 januari 2009: honderden jongeren staan in spanning te wachten op de Deense band Outlandish. Het publiek bestaat grotendeels uit meiden met hoofddoek en het concert wordt gefilmd door de Nederlandse Moslim Omroep. De beats passen bij hiphop muziek; maar hier zijn geen bling bling, scheldwoorden, bloot of geld adoratie te ontdekken. De culturele invloeden uit Marokko, Honduras en Pakistan zijn te horen en Isam, Lenny en Waqas worden geïntroduceerd als de band die zingt over wat jongeren meemaken in hun leven. 
In the name of the most beneficent the most high. He who holds my soul before and after I die. I’m lost in confusion so please help me lord. I want to act right but can’t play my cards right. Don’t let me go astray. Show me the right path (Outlandish, Eyes Never Dry). 

  Als liefhebber van hun muziek en als student Sociale en Culturele Antropologie was ik op het concert. Via mijn vriendschap met Islamitische jongeren raakte ik bekend met de band Outlandish. Muziek is iets waar iedereen een gevoel bij heeft: om op te dansen, om steun bij te zoeken en groepen hebben hun eigen muziek stijl, inclusief kleding en dans. Als je kijkt naar onderzoek waarbij de Islam en muziek centraal staan vind je bijvoorbeeld Turkse pop, Marokkaanse shaabi of Koran recitaties. Niet de cultuur maar juist het gezamenlijke geloof bracht me tot het analyseren van muziek dat past in de branche van R&B, pop en hiphop muziek. Alleen wordt deze muziek ook gekenmerkt door een religieuze lading en woordgebruik.

 Outlandish en Sami Yusuf

Outlandish zingt onder andere over integratie, de situatie in Gaza en over de positie van vrouwen. Maar vooral over een positief  imago van de Islam. De liedjes gaan over het doen van het gebed (salat), op het rechte pad blijven en het versterken van het geloof.

foto: door ZakazmiEen andere artiest is Sami Yusuf, een Britse zanger oorspronkelijk uit Azerbeidzjan, die zich volledig richt op de Islam. Met zijn muziek wil hij jongeren trots laten zijn op hun identiteit en hun geloof. Zoals in My Ummah (de moslim gemeenschap): Let the Ummah rise again. Let’s become whole again. I swear with firm belief in our hearts. We can bring back the glory of our past. Beide artiesten zingen vooral in het Engels, maar ook in het Spaans, Arabisch en Deens.

Is muziek halal?

Halal betekent dat wat is toegestaan volgens het geloof. Het is vooral bekend door halal eten, maar heeft op meer zaken betrekking. Is muziek halal? Dit is lastig aangezien er geleerden zijn die zeggen dat het niet is toegestaan om naar bepaalde muziek te luisteren. Juist door dit gegeven kan er met een nieuwe blik naar jonge moslims gekeken worden. Jongeren gaan zich steeds meer verdiepen in hun geloof en maken eigen keuzes of  iets wel of niet is toegestaan. Dilek (24 jaar) zegt hierover: Wanneer je met de juiste intentie naar muziek luistert is daar niets mis mee. In het kader van mijn bacheloronderzoek stond de vraag centraal hoe jongeren inspiratie halen uit de muziek van deze artiesten in relatie tot de Islam.  

Het geloof wordt gezien als iets persoonlijks en heiligs. Veel moslim jongeren in Nederland zijn van Turkse of  Berber Marokkaanse afkomst. Zij kunnen geen Arabisch lezen en daarom ook niet de Koran. De Koran is weliswaar vertaald, maar jongeren zouden het heilige boek graag in het Arabisch willen lezen. Zij kunnen zich echter ook via andere wegen in hun geloof verdiepen: bijvoorbeeld via internet, boeken, of via muziek van bovengenoemde artiesten. Gadisha (22 jaar) vertelt: De boodschappen die zij zingen zijn inspirerend en passen in ons geloof.

 Religieuze inspiratie uit muziek

Via deze muziek kun je meer te weten komen over de betekenis van het geloof voor jongeren. Dilek verwoordt het als volgt: Het geeft je een gevoel, dat is onbeschrijfelijk. Ze vertellen over het geloof en daardoor voel je je ook dichter tot het geloof. Dit citaat laat zien dat deze artiesten een inspiratiebron zijn voor jongeren voor wie de Islam heel belangrijk is. Het helpt hen in de zoektocht naar de ware aard van het geloof en om trots te zijn op hun moslim identiteit. Dilek vertelt: door deze muziek word je er weer aan herinnerd om meer met je geloof bezig te zijn en word je gewezen op dingen die je soms vergeet en waar je geen aandacht aanschenkt. 

Anouk Minnes (23 jaar) is momenteel student van de Master opleiding Social and Cultural Anthropology aan de Vrije Universiteit. Zij is in 2008 afgestudeerd als Bachelor of Economics aan de Hogeschool INHOLLAND Diemen. Dit stukje is gebaseerd op haar premaster thesis van de opleiding Social and Cultural Anthropology.

video Sami Yusuf zie: http://www.youtube.com/watch?v=NU2Y45kr9t8

video Outlandish zie: http://www.youtube.com/watch?v=ZdiN9_gE53I

4 Comments on “Beats & jonge moslims: keepin’ it Halal”

  1. “Zoals in My Ummah (de moslim gemeenschap): Let the Ummah rise again. Let’s become whole again. I swear with firm belief in our hearts. We can bring back the glory of our past.”

    Ik ben benieuwd of je wel door hebt waar dit soort uitspraken voor staan? Zij komen voort uit het Islamisme en zijn typerend voor het wij/zij denken. Het is een aansporing om te werken aan het terugbrengen van de wereld-Ummah, een wereld gedomineerd door één Islam. Een van de kernaspecten hierbij is de “actieve” verwerping van Westerse culturele en militaire invloed in de wereld.

    In zijn opiniestuk op de volkskrant: Echte en valse hervormers. Pleit Fouad Laroui juist voor een postislamitische islam dat moet leunen op vrijheid en rede, en niet op verstarde dogma’s. Een islam dat achterhaalde noties van ‘oemma’ en verzuiling achter zich laat:

    Deze postislamistische islam moet leunen op vrijheid en rede, en niet op verstarde dogma’s. Hij moet ‘functioneel agnostisch’ zijn, dat wil zeggen dat ieder zou moeten functioneren in de maatschappij alsof hij of zij agnostisch was. Hij moet humanistisch zijn en democratisch. Diep individualistisch, omdat er geen enkel instituut bestaat dat een moslim voorschrijft wat hij moet geloven of denken, moet hij de twee even achterhaalde noties van ‘oemma’ en verzuiling achter zich laten. Een zeer ambitieus programma, zeker. Maar dat zou tenminste een ware hervorming zijn.

    Fouad Lar

    http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/4006/Echte_en_valse_hervormers

  2. Voor mensen die geïnteresseerd zijn op meer te leren over waar “the glory of the past” naar verwijst raad ik aan het volgende artikel te lezen:

    DE OPMARS VAN DE ISLAM (Hans Jansen)
    http://www.arabistjansen.nl/Opmars.doc

    Moslims hebben met grof militair geweld in ongeveer één eeuw een gebied weten te veroveren dat ruwweg even groot is als het antieke Romeinse rijk. Dit laatste is iets waar de Christenen zonder geweld meer dan vier eeuw over deden (Jansen 2009).

    “Er is geen Moslim die geen weet heeft van deze eeuw van veroveringen. De militaire successen in die tijd worden door islamitische theologen algemeen gezien als een bewijs van de waarheid van de islam en de juistheid van de uitspraken van Mohammed over zichzelf en zijn missie” (Jansen 2009).

    Daar waar wij in het Westen ons aldus diep zouden schamen voor dit soort militaire expansies (kruistochten, koloniën etc.) en een typisch “mea culpa” geluid zullen laten horen, is dit voor vele Moslims juist een periode waar met trots en weemoed op terug wordt gekeken.

    “Christenen”, zijn volgens Jansen “door de schuldbelijdenis die deel uitmaakt van de christelijke liturgie misschien iets te goed getraind in het bekennen van schuld, en dat botst met de opvattingen van de meeste Moslims die juist trots zijn op de oorlogvoering door de islam tegen de christenen, en op de militaire triomfen die daarbij zijn behaalt, althans in de begintijd.

    De imperialistische veroveringsoorlogen waar deze gevechten en veldslagen deel van hebben uitgemaakt, zijn niet iets waar welke moslim dan ook zich ooit voor zal excuseren. Ze beschouwen, en dat vinden moderne mensen nog wel het vreemdst, tot op de huidige dag de successen die de vroege Moslims op het slagveld hebben weten te behalen als een bewijs van Gods gunst.” (Jansen 2009)

  3. Viktor, ga je eerst eens verdiepen in je bron, die Hans Jansen is zo bevooroordeeld als wat. Je moet altijd bedenken, voor je iets gaat lezen, vanuit welk standpunt hij schrijft. Hij noemt zichzelf arabist maar hij valt genadeloos door de mand als hij met een echte arabier die klassiek arabisch kan, in discussie moet. Ik vertrouw die zogenaamde arabisten zoals hij voor geen meter, ze zijn de deskundigen die heel wat te vertellen hebben van buitenaf maar in werkelijkheid is hun agenda een onderliggende. Lees het boek ‘Bombrieven’ door hem en Abdul Jabbar van de Ven. Ik sta niet achter alles wat Abdul Jabbar doet maar hij slaagt er wat mij betreft heel goed in om Hans Jansen zijn plaats te wijzen en wint het op alle punten in de argumentatie.

    Wat betreft de ummah, volgens mij bedoelt Sami juist dat mensen binnen de islamitische gemeenschap zich weer intern moeten verenigen in plaats van elkaar tot ongelovige uitroepen en elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Dat verwar jij met islamisme. Ik zou zeggen ga je eens verdiepen in de stromingen binnen islam want door de echt islamistische geleerden wordt hij verworpen omdat hij muziek gebruikt en er allerlei niet gesluierde vrouwen gemixt met mannen voorkomen in zijn clip… en dat is als je het echt orthodox bekijkt haram… je zou er beter aan doen om moslims zoals hij te steunen, als je bang bent voor de echt scary orthodoxie van de letterknechten die er wel degelijk ook zijn. Sami draagt een boodschap van liefde uit.

Leave a Reply to Viktor Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *