Branding the anthropologist


Anemoon van Dijk

Door Freek Colombijn Op 16 november organiseerde de afdeling Sociale en Culturele Antropologie van de VU haar jaarlijkse Antropologendag. In een van de sessies vertelde Anemoon van Dijk enthousiast over haar werk voor de Stichting Studenten Huisvesting Utrecht.

Je denkt misschien: niet direct een werkplek waar je een antropoloog verwacht, maar niets is minder waar. In een omgeving waar vooral mensen met een technische achtergrond werken, heeft de antropologe een belangrijke bijdrage door te kijken naar wat bewoners zelf willen. Hoe moet een woning eruit zien zodat mensen zich er thuis kunnen voelen? Welke levensstijlen vind je terug onder de bewoners?

Anemoon deed ook speciale projecten voor kleine doelgroepen. De Stichting Studenten Huisvesting Utrecht onderneemt die projecten uit een soort idealisme, want ook zonder extra moeite krijgt zij haar woningen wel verhuurd. Projecten zijn bijvoorbeeld speciale woongroepen voor studenten met autisme, MBO studenten met een moeilijke thuissituatie en islamitische meisjes.

Hoe komt een antropoloog aan zo’n leuke baan? Anemoon legde uit dat het belangrijk is dat je werkgevers vertelt wat je juist als antropoloog te bieden hebt. Wat hebben antropologen dan te bieden? Met het massaal opgekomen publiek (geheel bestaand uit antropologen) werd een experiment gedaan: schrijf 5 kenmerkende eigenschappen op. Hieronder volgt een lijstje van kenmerken:

·     Kan goed complexe structuren analyseren
·     Is goed in interculturele communicatie
·     Werkt projectmatig
·     Is een echte onderzoeker
·     Is kritisch
·     Is veelzijdig
·     Is creatief
·     Is evaluerend
·     Kan goed out-of-the-box denken
·     Haalt het onderste uit de kan
·     Werkt verbindend in een organisatie
·     Is een creatieve bruggenbouwer
·     Kijkt van binnen uit
·     Probeert de wereld een beetje beter te maken
·     Is analytisch
·     Kan zich goed in anderen verplaatsen
·     Is avontuurlijk
·     Is kritisch over zichzelf

Welke werkgever wil zo’n super persoon nu niet in dienst nemen?

Freek Colombijn is als antropoloog verbonden aan de afdeling Sociale en Culturele Antropologie van de Vrije Universiteit.  Eerder schreef hij hier over stedelijke groei in Shanghai en berichtte hij regelmatig over zijn onderzoek in Indonesische steden.

Advertenties

One thought on “Branding the anthropologist

  1. Hans 05/06/2012 / 14:23

    Hoi Anemoon,

    Ik zat zomaar wat te zoeken op internet en gaf voor de gein Annemoon in (met 2 n). Na reactie van de zoekmachine gaf ik de opdracht te gaan zoeken naar Anemoon (met 1 n). Tot mijn grote verbazing zag ik een mens tussen de vele bloemen staan (ik zoek altijd met afbeeldingen). Dat vindt ik heel leuk want “Annemoon” waar ik het over heb is iemand die heel erg veel betekend voor mij. Maar dat is veel te persoonlijk om dat te delen.

    Al met al kan ik je zeggen dat ik vindt dat je een hele mooie naam hebt. Verder ken ik je niet dus beschouw deze e-mail maar als fun. Ik wens je heel veel succes met alles.

    Groetjes van Hans

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s